Stap 1 de factuur invoeren
De eerste stap is het invoeren van de factuur op het platform. Ga hiervoor naar het tabblad Boekhouding en het sub-tabblad Transacties. Klik vervolgens rechts bovenaan de pagina op Uitgave/Kredietnota toevoegen.
Vul nu het vakje in dat verschijnt met de nodige informatie:
- Bedrag: Het totale bedrag van de factuur, inclusief BTW.
- Type document: Met het platform kunt u zowel facturen als kredietnota’s invoeren. Selecteer Factuur zodat het aangegeven bedrag van uw saldo wordt afgetrokken eens de betaling van deze factuur uitgevoerd werd.
- Datum: Datum van de factuur
- Leverancier: Bedrijf/persoon/entiteit die de factuur uitreikt.
U kunt een bestaande leverancier selecteren of een nieuwe aanmaken. Als u een nieuwe leverancier invoert, kunt u vervolgens naar het tabblad Mijn mede-eigendom > Leveranciers gaan om de leveranciersinformatie in te vullen.
- Kosten subcategorie: De kosten subcategorie is het type dienst/goederen dat wordt verkregen als gevolg van de betaling van de factuur. Een groot aantal kosten subcategorieën is reeds op voorhand ingevoerd op het platform. U kunt een van deze subcategorieën selecteren uit het uitklapmenu of een nieuwe toevoegen door dit veld handmatig in te vullen.
- BTW: Door in dit veld het BTW-percentage aan te geven, kunt u de details van de prijzen in de afrekeningen van bepaalde mede-eigenaars zien op het einde van het boekjaar (nuttig voor commerciële oppervlakten, kantoren, enz.).
Opmerking: Het bedrag dat moet worden vermeld bij het invoeren van een factuur op het platform is altijd het bedrag inclusief btw.
- Gestructureerde mededeling: Met dit optionele veld kunt u de gestructureerde mededeling van uw factuur transcriberen.
- Label: Het label is de naam die u geeft aan de factuur die u invoert (bijvoorbeeld “Voorschot elektriciteit november 2021”).
- Factuur of ontvangstbewijs bijvoegen: hiermee kunt u een foto van het ontvangstbewijs of het PDF-bestand van de factuur toevoegen. De mede-eigenaren krijgen toegang tot deze dossiers en hebben dus rechtstreeks zicht op de details van alle facturen en andere betalingen.
- Verdeling: Hier moet u aangeven hoe het bedrag van deze factuur zal worden verdeeld binnen de mede-eigendom.
Om de verdeling volgens de aandelen van elke persoon uit te voeren, selecteert u Verdelen volgens een verdeelsleutel. Kies vervolgens de verdeelsleutel die u wenst te gebruiken (basisakte of andere).
Hebt u besloten om de kosten niet toe te wijzen volgens de aandelen van de mede-eigenaars, selecteer dan Handmatige verdeling. U kunt dan een bepaald percentage van het bedrag of een bedrag rechtstreeks aan elke mede-eigenaar toewijzen.
Zodra u het vakje hebt ingevuld, klikt u op Factuur opmaken.
Ziezo, uw factuur is ingevoerd!