fbpx

Wie moet de kosten van de mede-eigendom betalen?

De algemene kosten van een mede-eigendom worden verdeeld over alle mede-eigenaars, die verplicht zijn bij te dragen volgens hun aandeel in het gebouw. Over het algemeen wordt dit aandeel bepaald op basis van de oppervlakte en het gebruik van elke kavel.

  • Hoe groter de kavel
  • hoe hoger het aandeel
  • en hoe meer lasten de eigenaar moet betalen.

Kortom, de kosten die inherent zijn aan mede-eigendom worden gedragen door alle mede-eigenaars, die deze kosten onderling verdelen.

Het gebeurt soms dat een of meer mede-eigenaars echter kunnen worden vrijgesteld van betaling betalen van bepaalde kosten kunnen worden vrijgesteld. Deze mogelijkheid is vaak voorzien in het reglement van mede-eigendom, dat bijvoorbeeld de mede-eigenaars op het gelijkvloers uitsluit van de lasten voor de lift, omdat ze geen nut hebben van de lift. Dit betekent echter ook dat deze mede-eigenaars hierover geen stemrecht hebben.

Hoe wordt het budget van de mede-eigendom beheerd?

Het budhetbeheer is de verantwoordelijkheid van de syndicus, die hierdoor belast is met een aantal taken.

  • Het jaarlijks opstellen van de voorlopige begroting van de mede-eigendom. Deze wordt opgesteld met het oog op verschillende uitgaven: lopende onderhoudskosten, werkings- en administratiekosten voor de gemeenschappelijke delen, uitrustingskosten, enz. Deze voorlopige begroting wordt elk jaar voorgelegd aan de algemene vergadering, die ze moet goedkeuren. Het wordt vervolgens toegepast door de syndicus volgens de boekhoudkundige regels voor mede-eigendommen.
  • De boekhouding van de mede-eigendom voeren, wat bijvoorbeeld bestaat uit het registreren van de courante transacties, het opstellen van een jaaroverzicht van de uitgaven, het beheren van de bankrekeningen, enz.

Hoe worden de fondsen van de mede-eigendom beheerd?

Om haar uitgaven te kunnen uitvoeren, moet een mede-eigendom over financiële middelen beschikken: werkkapitaal, voorzieningen en reservefonds. Terwijl de eerste twee bedoeld zijn om de dagdagelijkse uitgaven van de mede-eigendom te betalen, kan de derde gebruikt worden om uitzonderlijke, eenmalige kosten te kunnen dekken:

  • dakreparaties
  • gevelrenovatie
  • enz.

Het werkkapitaal wordt door de mede-eigenaars als voorschot betaald. Het reservefonds en de voorzieningen worden maandelijks of driemaandelijks betaald. De te betalen bedragen worden goedgekeurd op de algemene vergadering. Ze worden beheerd door de syndicus, die ze int en beheert.

Tot slot

De verdeling en het beheer van de lasten van de mede-eigendom gebeurt op een heel precieze manier. De syndicus van de mede-eigendom speelt een sleutelrol in dit beheer, want hij is verantwoordelijk voor het opstellen van de jaarlijkse begroting, het bijhouden van de boekhouding van de mede-eigendom en het beheer van de fondsen.

Hebt u ondersteuning nodig in uw rol als vrijwillige syndicus? Syndic Yourself biedt de tools en hulp die u nodig hebt om uw mede-eigendom te beheren. Neem nu gerust contact met ons op voor meer informatie!

Vraag een gratis offerte !

  1. Een expert neemt overdag (tussen 9.00 en 18.00 uur) contact met u op
  2. Hij stelt u onze oplossing voor, op basis van uw behoeften
  3. Een aangepaste offerte volgt