Wat te doen bij een schadegeval?
#Verzekering - Schade - Gerechtelijke procedures
Wat te doen bij een schadegeval?
In geval van schade zal de syndicus als volgt handelen:
- Zo snel mogelijk de oorzaak van de schade stoppen (bv. het lek verwijderen);
- Bepalen of de schadeoorzaak van particuliere of gemeenschappelijke aard is;
- De omvang van de schade en het schadebedrag “bij benadering” schatten;
- De schade aan de verzekeringsmakelaar melden en het bewijs leveren van de verwijdering van de bron van de schade (bv. de rekening van de loodgieter);
- De schattingen voor de herstelling van de gemeenschappelijke delen verzamelen en de betrokken mede-eigenaars om afschriften vragen van de schattingen die zij hebben laten opstellen voor de herstelling van hun privatieve delen (plafond, muren, parket, tegels, tapijt en onroerend goed door bestemming);
- De schattingen en facturen naar de verzekeringsmakelaar sturen of ze aan de door de maatschappij aangestelde expert overhandigen;
- Alle partijen op de hoogte brengen van de datum van het bezoek van de expert die de voorstellen tot schadeloosstelling zal vaststellen;
- Indien nodig, het bezoek van de expert bijwonen, het proces-verbaal van de schadevergoeding met betrekking tot de gemeenschappelijke delen ondertekenen en samen met de betrokken mede-eigenaars de schadevergoeding voor de privatieve delen medeondertekenen;
- De werkzaamheden voor het herstel van de beschadigde gemeenschappelijke delen laten uitvoeren;
- De schadevergoeding innen en verdelen onder de betrokkenen; De franchise aanrekenen volgens de door de Algemene Vergadering vastgestelde regel. (indien een eigenaar verantwoordelijk is voor de schade, kan het eigen risico hem/haar worden aangerekend)
- Het dossier, dat alle hierboven vermelde documenten bevat, afsluiten en ter beschikking stellen van de commissaris van de rekeningen.
?