Hoe kunt u vrijwillige syndicus van uw appartementsgebouw worden?
Willen de mede-eigenaars van uw gebouw niet langer dat het beheerd wordt door een professionele syndicus? Willen ze de taken toevertrouwen aan een vrijwillige syndicus? Weet dan dat u, zoals elke mede-eigenaar van het gebouw, de mogelijkheid hebt om u als vrijwillige syndicus van uw gebouw voor te stellen. Om u te helpen vrijwillige syndicus te worden heeft Syndic Yourself de verschillende verplichtingen van de syndicus op een rijtje gezet alsook de stappen die u moet volgen om u kandidaat te stellen.
- Oprichting van een vrijwillige syndicus
- De verschillende soorten syndici
- Waarom uw mede-eigendom zelf beheren?
- Uw mede-eigendom zelf beheren: een doeltreffende manier om de kosten te optimaliseren
- Zelf uw mede-eigendom beheren: een garantie voor transparantie?
- Uw mede-eigendom zelf beheren voor een lokaal beheer : hoe pakt u dit aan ?
De belangrijkste stappen om vrijwillige syndicus van uw gebouw te worden
Hoewel u als syndicus op vrijwillige basis werkt, moet u wel aan een aantal verplichtingen voldoen. Net als een professionele syndicus bent u verplicht om jaarlijks een Algemene Vergadering (AV) bijeen te roepen via een officiële uitnodiging, en moet u de boekhouding van de mede-eigendom bijhouden. Daarnaast bent u ook wettelijk verplicht om een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Wat het dagelijkse beheer van het gebouw betreft, staat de vrijwillige syndicus in voor het behoud, het onderhoud en de bewaring van de gemeenschappelijke delen.
-
Stap 1: Opname op de agenda
Als u vrijwillige syndicus wilt worden van uw gebouw, moet u zich kandidaat stellen op de volgende Algemene Vergadering. Hiervoor moet uw verzoek tot opname op de agenda tijdig worden ingediend. Stuur een aangetekende brief met ontvangstbevestiging naar de huidige syndicus bij voorkeur minstens twee maanden voor de geplande AV.
Daarnaast moet u ook een uitnodiging voor de AV versturen naar alle mede-eigenaars, minstens 21 dagen voor de vergadering.
-
Stap 2: Stemming tijdens de Algemene Vergadering
Tijdens de AV stemmen de mede-eigenaars over de aanstelling van de nieuwe syndicus. De beslissing wordt genomen bij gewone meerderheid van de aanwezige, vertegenwoordigde en afwezige stemmen.
De huidige syndicus fungeert als secretaris van de vergadering. Als u wordt benoemd tot nieuwe vrijwillige syndicus, neemt u deze rol meteen over: u leest de resterende agendapunten voor, ondertekent het verslag en zorgt ervoor dat het binnen de maand naar alle mede-eigenaars wordt verstuurd.
-
Stap 3: Overdracht van de documenten door de voormalige syndicus
Volgens de wetgeving moet de voormalige syndicus alle documenten van de mede-eigendom aan de nieuwe syndicus overdragen. De deadlines voor de overdracht zijn als volgt:
- 15 dagen voor de stand van de kaspositie en de gegevens van de bankrekening van de mede-eigendom
- 3 maanden voor de afsluiting en de staat van de rekeningen van de vereniging van mede-eigenaars
- 30 dagen voor alle andere documenten: technische dossiers, beheersdocumenten en administratieve stukken
Zodra u alle documenten heeft ontvangen, kunt u beginnen aan de overdracht van de boekhouding.
Goed om te weten
Het is niet toegestaan om tegelijkertijd syndicus en lid van de raad van mede-eigendom te zijn, aangezien dit orgaan dient als tegenmacht voor de syndicus. Afhankelijk van het aantal kavels (lots) in uw gebouw is deze raad verplicht of optioneel:
- Meer dan 20 kavels: de raad van mede-eigendom is verplicht
- 20 kavels of minder: de raad van mede-eigendom is optioneel
Vraag een gratis offerte !
- Een expert neemt overdag (tussen 9.00 en 18.00 uur) contact met u op
- Hij stelt u onze oplossing voor, op basis van uw behoeften
- Een aangepaste offerte volgt