fbpx

Onderhoud van gemeenschappelijke ruimten: om welke ruimten gaat het?

Gemeenschappelijke ruimten zijn die delen van een appartementsgebouw die voor het gebruik en ten voordeel van alle mede-eigenaars zijn. Deze omvatten onder andere:

  • de binnenplaatsen, parken en tuinen ;
  • de toegangswegen ;
  • de grond van de mede-eigendom
  • de gemeenschappelijke dienstruimten
  • gangen ;
  • de gemeenschappelijke uitrustingen, inclusief leidingen.
  • de ruwbouw van het gebouw (muren, daken, enz.);
  • Indien van toepassing, de schoorstenen en rookkanalen;
  • het water- en elektriciteitsnetwerk;
  • enz.

Al deze elementen moeten regelmatig onderhouden worden om ze in goede staat en functioneel te houden.

Wie is verantwoordelijk voor het onderhoud van de gemeenschappelijke ruimten van een mede-eigendom?

Het beheer van de gemeenschappelijke ruimten van een gebouw in mede-eigendom is een van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de syndicus. De syndicus is verantwoordelijk voor het dagelijkse onderhoud van de gemeenschappelijke ruimten. Dit houdt bijvoorbeeld in:

  • de schoonmaak van binnenplaatsen, inkomhallen en trappen ;
  • het gras maaien
  • de controlere van de gemeenschappelijke afvoeren
  • de struiken van de mede-eigendom snoeien;
  • de doorgebrande gloeilampen vervangen ;
  • enz.

Er moet worden opgemerkt dat het voor de syndicus niet nodig is om de toestemming van de mede-eigenaars te vragen om deze kleine routineonderhoudswerken uit te voeren.

Voor werken van grotere orde is echter over het algemeen een stemming op de Algemene Vergadering nodig om te beslissen of ze al dan niet uitgevoerd worden (behalve in noodgeval). Dit is in het bijzonder het geval voor dakherstellingen, gevelrenovatie, enz.

Goed om weten

De syndicus kan een beroep doen op een gespecialiseerde dienstverlener voor routineonderhoud van de gemeenschappelijke delen van een mede-eigendom.

Wie is verantwoordelijk voor het onderhoud van de gemeenschappelijke ruimten?

Het onderhoud van de gemeenschappelijke ruimten valt onder de verantwoordelijkheid van de mede-eigendom in zijn geheel. Dit betekent dat elke mede-eigenaar zijn of haar deel van de kosten van de mede-eigendom moet betalen. Deze bedragen worden door de syndicus gebruikt voor :

  • het onderhoud en de werking van de gemeenschappelijke ruimten,
  • en andere uitgaven die nodig zijn voor het goede beheer van de mede-eigendom (bezoldiging van het personeel van de mede-eigendom, verzekeringen, enz.)

Tot slot

Het onderhoud van gemeenschappelijke ruimtes is een essentieel onderdeel van de rol van de syndicus. Wenst u ondersteuning in uw rol als vrijwillige syndicus? Van het financiëel beheer tot de organisatie van vergaderingen biedt Syndic Yourself u alle hulpmiddelen die u nodig hebt om uw mede-eigendom effectief te beheren. Neem nu gerust contact met ons op voor meer informatie.

Vraag een gratis offerte !

  1. Een expert neemt overdag (tussen 9.00 en 18.00 uur) contact met u op
  2. Hij stelt u onze oplossing voor, op basis van uw behoeften
  3. Een aangepaste offerte volgt