De boekhoudkundige documenten van de mede-eigendom
De boekhoudkundige documenten van de mede-eigendom zijn essentieel als u op de hoogte wilt blijven van de financiële staat van uw gebouw. Ze geven cruciale informatie over de uitgaven en financiële stromen van het gebouw. Maar waaruit bestaan ze nu precies? Welke gegevens onthullen ze? Wat zijn de verplichtingen van de syndicus met betrekking tot deze documenten? Hieronder leggen we u alles uit.
- De verzekering burgerlijke aansprakelijkheid in mede-eigendom
- Vrijwillige syndicus en en coöperatieve syndicus: wat zijn de verschillen?
- 3 belangrijke stappen om vrijwillige syndicus te worden voor jouw mede-eigendom in België
- Procedures
- Het budgetbeheer van een mede-eigendom: wat is het werkkapitaal?
- Een syndicus aanstellen in België: wat zijn de voorwaarden?
- Hoe wordt het budget van de mede-eigendom beheerd?
- Wie betaalt de lasten van de mede-eigendom?
- De Algemene Vergadering en besluitvorming in mede-eigendom
- Hoe worden de kosten van een mede-eigendom berekend?
- De documenten gelinkt aan uw mede-eigendom
- Het reglement van mede-eigendom: definitie en inhoud
- Het reglement van interne orde van de mede-eigendom
- De basisakte van mede-eigendom: waarover gaat dit ?
- Vrijwillige syndicus: hoe beheert u de rekeningen van een mede-eigendom?
- Alles wat u moet weten over de professionele syndicus
- De mede-eigendomskosten
- Hoe worden beslissingen genomen in een mede-eigendom?
- De bezoldiging van de vrijwillige syndicus
- Hoe verzekert u uw mede-eigendom?
De boekhouding van de mede-eigendom: wat u moet weten
Een boekhouding uitvoeren is onderworpen aan strikte regels die de inhoud van de boekhouddocumenten van de mede-eigendom bepalen. Bijvoorbeeld:
- mede-eigendommen met 20 kavels of minder mogen een vereenvoudigde boekhouding voeren, die ten minste de cashflow, het bedrag van het werkkapitaal en de reserves, de vorderingen en schulden van de mede-eigenaars, de inkomsten en uitgaven omvat ;
- mede-eigendommen met meer dan 20 loten moeten een minimumindeling van een algemeen rekeningenstelsel hanteren.
Merk op dat garages, parkings en kelders niet worden meegeteld bij de telling van de loten.
Goed om weten
De mede-eigendom moet twee aparte rekeningen hebben voor het werkkapitaal en het reservefonds. Terwijl het werkkapitaal overeenkomt met de lopende uitgaven, is het reservefonds bedoeld om onvoorziene werkzaamheden of uitzonderlijke uitgaven te dekken.
Wat zijn de belangrijkste boekhoudkundige documenten van een mede-eigendom?
De boekhoudkundige documenten van de mede-eigendom bestaan uit een verschillende zaken:
- De individuele afrekening van de lasten: dit document geeft een gedetailleerd overzicht van de jaarlijkse kosten van de mede-eigendom voor een volledig jaar. Elke mede-eigenaar kan zo ook zijn aandeel in de gemeenschappelijke kosten kennen.
- De uitgavenlijst: zoals de naam al aangeeft, worden hier alle uitgaven van de mede-eigendom opgesomd, inclusief onderhoud, reparaties en werkzaamheden.
- De resultatenrekening: deze geeft de informatie weer over de reeds verrichte betalingen en het verschil tussen deze bedragen en de voorziene lasten.
- De balans: deze geeft een overzicht van alle activa en passiva van de mede-eigendom en geeft een overzicht van de financiële situatie.
- De bewegingen in het reservefonds: dit document geeft een overzicht van alle bewegingen in het reservefonds van de mede-eigendom over een bepaalde periode (instroom en uitstroom van middelen).
Goed om weten
Boekhoudkundige documenten worden meestal opgesteld door de syndicus.
De verplichting om informatie te verstrekken over de boekhoudkundige documenten van de mede-eigendom
Om de transparantie van de financiën van de mede-eigendom te garanderen, is de syndicus wettelijk verplicht om de mede-eigenaars alle niet-private documenten en informatie met betrekking tot de mede-eigendom te bezorgen. Dit omvat uiteraard de belangrijkste boekhoudkundige documenten van de mede-eigendom, maar ook :
- prijsoffertes,
- facturen
- financiële overzichten,
- enz.
Dus telkens als een mede-eigenaar een verzoek indient, moet de syndicus hem deze informatie bezorgen.
Te noteren
Om deze transparantie te maximaliseren, moedigt de wet aan om een een platform of website aan te bieden waarmee de mede-eigenaars de documenten van de mede-eigendom online kunnen raadplegen.
Tot besluit
Boekhoudkundige documenten zijn essentieel voor een goed beheer van de financiën van de mede-eigendom.
Wenst u hulp in uw rol als vrijwillige syndicus? Aanvragen van provisies, betalingsherinneringen, financiële afrekeningen, bankafschriften, voorleggen van documenten… Syndic Yourself biedt u een volledige ondersteuning bij het uitvoeren van al uw taken. Aarzel niet om contact met ons op te nemen voor meer informatie!
Vraag een gratis offerte !
- Een expert neemt overdag (tussen 9.00 en 18.00 uur) contact met u op
- Hij stelt u onze oplossing voor, op basis van uw behoeften
- Een aangepaste offerte volgt