fbpx

Het beheer van het budget van een mede-eigendom: de rol van de syndicus!

Als centrale figuur in de mede-eigendom is het de taak van de syndicus om het budget van het gebouw te beheren. Dit houdt in dat hij de lasten int, de rekeningen beheert, uitgaven voorspelt, enz.

Welke activiteiten hij ook onderneemt, hij moet handelen met de voorzichtigheid en zorgvuldigheid van een goede huisvader. Zo moet de syndicus bijvoorbeeld bij een aanbesteding eerst de concurrentie laten spelen vooraleer hij een beslissing neemt. Hij moet ook toezicht houden op de werven en ervoor zorgen dat ze op tijd en binnen het budget worden afgewerkt.

De syndicus moet hierbij in volledige transparantie handelen. Mede-eigenaars moeten daarom gemakkelijk toegang hebben tot informatie over het financiële beheer van de mede-eigendom.
Dit omvat:

  • facturen,
  • onderhoudscontracten
  • begrotingen van werkzaamheden,
  • enz.

Kortom…

Vrijwillig of professioneel, de verantwoordelijkheid voor het beheer van het budget van het gebouw ligt bij de syndicus. Hij moet de rekeningen volledig transparant beheren en met de nodige zorgvuldigheid handelen om het financiële evenwicht van het gebouw te bewaren.

Het beheer van de mede-eigendom in detail

De syndicus heeft een aantal taken te volmaken bij het beheer van de mede-eigendom. Tot de belangrijkste taken behoren het opstellen van de voorlopige begroting, de boekhouding uitvoeren, het beheer van de fondsen en het toezicht op de begroting.

De voorlopige begroting opstellen

De syndicus stelt jaarlijks een voorlopige begroting op met een raming van de uitgaven voor het volgende jaar. Deze begroting moet worden goedgekeurd door de Algemene Vergadering van mede-eigenaars en omvat o.a. :

  • de lopende onderhoudskosten
  • en de kosten voor het beheer van de gemeenschappelijke ruimten.

Deze begroting moet realistisch opgesteld zijn en rekening houden met eventuele lastenverhogingen.

De boekhouding van de mede-eigendom bijhouden

De syndicus :

  • registreert financiële transacties,
  • stelt een overzicht van de jaarlijkse uitgaven op,
  • beheert bankrekeningen,
  • enz.

De fondsen van mede-eigendom beheren

De samenstelling van een reservefonds en eventueel een werkkapitaalfonds is verplicht in een mede-eigendom. Het eerste fonds is bedoeld voor uitzonderlijke uitgaven, terwijl het tweede de reguliere gemeenschappelijke uitgaven dekt. In alle gevallen is de syndicus verantwoordelijk voor het beheer van deze fondsen. Hij moet ervoor zorgen dat ze worden gebruikt in overeenstemming met de beslissingen van de Algemene Vergadering.

De begroting uitvoeren en controleren

Zodra de begroting is goedgekeurd door de Algemene Vergadering, zal de syndicus :

  • de lopende uitgaven opvolgen,
  • de onderhoudscontracten beheren
  • erop toezien dat de werkzaamheden binnen het budget worden uitgevoerd,
  • enz.

Tot slot

Het beheer van het budget van een mede-eigendom vereist vaardigheid en nauwgezetheid. De syndicus speelt een essentiële rol in dit beheer en zorgt voor de financiële stabiliteit van het gebouw. Bent u een vrijwillige syndicus en wenst u te worden bijgestaan door een professional om het budget van de mede-eigendom en alle andere administratie aspecten van het gebouw te beheren, dan is Syndic Yourself er om u te helpen. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie!

Vraag een gratis offerte !

  1. Een expert neemt overdag (tussen 9.00 en 18.00 uur) contact met u op
  2. Hij stelt u onze oplossing voor, op basis van uw behoeften
  3. Een aangepaste offerte volgt